جوان آنلاین: در حال حاضر ۲هزارو۷۰۰ مهد کودک ثبت شده زیر نظر مؤسسه طلوع نسل نور سازمان بسیج در سراسر کشور مشغول به فعالیت و خدماترسانی به خانوادهها هستند. مهدهایی که در کنار آموزشهای لازم به کودکان، مباحث قرآنی را نیز در دستور کار دارند. در همین راستا اولین اردوی توانمندسازی مدیران و مربیان مهدهای کودک و مراکز قرآنی بسیج در تهران برگزار شد تا علاوه بر ارزیابی وضعیت عملکرد آنها، نیازها و مشکلاتشان نیز مورد بررسی قرار گرفته و در جهت رفع آنها برنامهریزی شود.
اواخر هفته گذشته بود که اولین اردوی توانمندسازی ویژه مدیران و مربیان مهدهای کودک و مراکز قرآنی بسیج با عنوان «جوانه» در اردوگاه شهید باهنر تهران برگزار شد.
مدیر عامل مؤسسه علمی _ آموزشی رزمندگان اسلام در مراسم افتتاحیه این اردو و گردهمایی با بیان اینکه موضوع کودک همواره از موضوعاتی است خیلی در کانون توجه نبوده است، گفت: دو، سه سال است سازمان ملی تعلیم و تربیت شکل گرفته است و هنوز ساختار این سازمان راه نیفتاده است و در بدنه آموزشوپرورش فعالیت میکند.
مرتضی فاطمینژاد، با بیان اینکه موضوع سن در مهدکودک و پیشدبستانی چندین سال باعث شد موضوع مهدها معطل بماند، گفت: حوزه کودک، حوزه کوچکی نیست و رور به روز پیچیدهتر میشود. در این حالت اگر حوزه کودک را به مسئله ملی تبدیل نکنیم به نتیجه نمیرسیم. این مسئول با اشاره به اینکه بیش از ۷میلیون و ۶۰۰هزار کودک داریم، افزود: اگر همه کسانی که در حوزه کودک فعالت میکند را در نظر بگیریم شاید پوشش حوزه کودک به یک میلیون و ۱۰۰ تا ۲۰۰هزار کودک برسد. وی با تأکید بر اینکه حوزه کودک، مسئله جدی برای آینده انقلاب اسلامی است، گفت: گروهها و نهادهایی که در عرصههای بینالمللی در حوزه کودک فعال هستند و مثلاً سند ۲۰۳۰ را اجرا کردند، میدانند که باید در حوزه کودک هزینه کرد زیرا ماندگاری و اثرگذاری داشته و کم قیمتتر تمام میشود. یعنی هزینه میکنند کودک را از دست ما بربایند.
مدیرعامل مؤسسه رزمندگان اسلام اضافه کرد: نتوانستیم در حوزه کودک الگوی مشخص و تمرکز ساختاری مشخص ایجاد کنیم. البته دو، سه سال است سازمان ملی تعلیم و تربیت شکل گرفته است و هنوز ساختار این سازمان راه نیفتاده است و در بدنه آموزش و پرورش فعالیت میکند. وی با تأکید بر اینکه اگر تربیت صحیح کودک به شکل مردم پایه، جهادی و بر پایه رشد کودک باشد، اقدام مؤثر انجام دادیم، میگوید: ما همواره نگاهمان این است که حوزه کودک از حاشیه به متن قرار گیرد و و در برنامه سیاستگذاران باشد.
فاطمینژاد اظهار کرد: مؤسسه طلوع نور یک استانداردی را باید در محتوا و فعالیت رقم بزند و بعد این موارد را با جهاد تبیین ارائه کند. در این صورت میتوانیم یک الگوی دقیق در حوزه کودک ارائه دهیم.
وی با بیان اینکه ۲هزارو۷۰۰ مهد ثبت شده داریم، افزود: در آینده نگاه به کودک در عرصه ملی است و به حوزه کودک در قالب زیست بوم کودک نگاه میکنیم.
بسیج، پیشگام در تحول است
در ادامه مراسم مدیرعامل مؤسسه طلوع نسل نور سازمان بسیج، گفت: خیلی شنیدیم که میگویند، «مسیر ۷۰ ساله زندگی را هفتسال اول زندگی تعیین میکند.»، اما با وجود این حقایق که با آن آشنا هستیم و به رغم ایجاد سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک، چرا در سالهای اخیر، توجه شایسته و بایسته به حوزه کودک و خانواده نشده است.
سید حسام نوربخش، با اشاره به دو دلیل نداشتن توجه شایسته به حوزه کودک و خانواده، افزود: اولین دلیل این است که مسئله کودک را به درستی با اقتضائات تغییر نسلی نتوانستیم درک کنیم؛ پس مسئله ممکن است درست شناسایی نشده باشد. وی ادامه داد: ممکن است مسئله را شناخته باشیم، اما تمایل داشتیم با راهحل سنتی و ابزاری، چون مدرسهزدگی در حوزه کودک و نوجوان کار کنیم. این مسئول با اعلام اینکه ۲ هزارو ۷۰۹ مهدکودک در سراسر کشور داریم، اضافه کرد: در چهارحوزه توانمندسازی مدیران، مربیان، والدگری و توانمندسازی خانواده و محتوا در این اردو برنامه داریم و در حوزه محتوا کتاب جدیدی در دست تألیف است که برای مهر جلد اول کتاب آماده میشود.
نوربخش اضافه کرد: اگر قرار است تحولی شکل بگیرد، این تحول اتفاق نمیافتد مگر یکنگاه از پایین به بالا و ظرفیت جهادی و انقلابی صورت گیرد، در این راستا نهادی که در این مسیر پیشگام بوده، بسیج است.
وی بیان کرد: «اگر بخواهیم در نظام رسمی قدم برداریم موفقیت حاصل نمیشود البته ورود به برخی از نظام رسمی مثل مجوزها، جزءاقتضائات است.» و افزود: در مؤسسه طلوع نور، رویکرد تحولی را در نظر گرفتیم و شناخت مربیان تحولگرا و جهادی را در پیش گرفتیم.
نادیده گرفته شدن نیاز دانشآموز در آموزش و پرورش
یکی از کارشناسان حوزه کودک و نوجوان در اولین اردوی توانمندسازی مدیران و مربیان مهدهای کودک و مراکز قرآنی بسیج در نقد رویکرد فعلی مدارس کشور گفت: هم اکنون دانشآموزان در مدارس نمیتوانند بدون اجازه و سلیقه معلم، مدیر و وزیر آموزش و پرورش فکر کنند و عمل کنند، باید نمره خوب بگیرند و هنگامی که از یک دانشآموز میپرسیم؛ «به چهرشتهای میخواهی بروی؟» میگوید «نمیدانم!» اکنون همه میخواهند به رشته تجربی بروند. حجتالاسلام احمدرضا اعلایی افزود: آموزش و پرورش به دنبال این است دانشآموزانی به شکل تولید در کارخانه تربیت کند و برایش فقط نمره و مدرک مهم است در حالی که نیاز دانشآموز، سلامت روان و جامعه برایش مهم نیست فقط وضعیت خودش مهم است که بگوید؛ فلان کار را انجام دادم.
این کارشناس حوزه کودک و نوجوان ادامه داد: تحصیلات آدمهای برتر همیشه داشتن مدرک تحصیلی بالا نیست. اعلایی با اشاره به اینکه برای تربیت انسانی که دغدغه جامعه را داشته باشد نه مهاجرت و رفتن به دانشگاه سایر کشورها، بلکه نقش معلم بسیار مهم است، مطرح کرد: محمد بهمنبیگی معلمی که اولین مدرسه عشایری را ساخت، شاگردی داشت که به ضعیف بودن درس معروف بود و آنقدر در مدرسه تحقیر شده بود که دیگر در کلاس درس حرف نمیزد، این دانشآموز تعریف میکند و میگوید: «یک روز معلم جدیدی برایمان آمد و از من سؤال پرسید که نتوانستم جواب بدهم، آخر کلاس من را صدا کرد، یک شعر به من داد و گفت آن را حفظ کنم. فردا وقتی به کلاس درس آمدم، معلم از من خواست تا شعر را بخوانم، پس از آن تشویقم کرد، این نخستین بار بود که در مدرسه تشویق میشدم.»
وی ادامه داد: این شاگرد در آینده دکتر ملکحسینی پدر پیوند کبد ایران شد. این کارشناس حوزه کودک و نوجوان با برشمردن ویژگیهای معلم انقلابی گفت: معلم انقلابی دلسوز است و سقف نگاهش، حرف دیگران و تشویق آنها نیست، نگاه بلندی دارد و ایثارگر است.